Interview RTL Z

Bij TakeAware hebben we de afgelopen maanden een enorme drukte ervaren. Dit is natuurlijk niet zo gek, gezien het feit dat vanaf 1 juli strengere voorschriften van kracht zijn voor het gebruik van plastic wegwerpbekers en -bakjes. Onze commercieel directeur Erwin Dijkstra is geïnterviewd door RTL-Z over de impact van deze nieuwe Single Use Plastics (SUP) maatregel (item begint na 10:10 min).

 

De nieuwe SUP maatregelen voor wegwerpplastic vanaf 1 juli

Je hebt vast wel eens gehoord van de term plasticsoep. Het verwijst naar alle plastic vervuiling in zeeën en oceanen. Een groot deel van dit plastic wordt veroorzaakt door wegwerpverpakkingen. Met behulp van de SUP-richtlijn probeert de Europese Unie het aandeel van wegwerpplastic in het zwerfafval en in zee te verminderen.

Op 1 juli 2023 zijn er aanvullende maatregelen ingegaan die impact hebben op het verstrekken van plastic bevattende wegwerp verpakkingen aan consumenten. Deze maatregelen gelden alleen voor consumptie voor onderweg, denk aan de papieren bekers waaruit koffie to go wordt gedronken, omdat deze ook een laagje plastic bevatten. Er is geen verbod op plastic bevattende producten gekomen; het is alleen niet meer toegestaan om ze gratis aan consumenten te verstrekken. Net als bij plastic tasjes moet de aanbieder een klein zelf te bepalen bedrag vragen, een herbruikbare optie aanbieden of een 'bring your own' mogelijkheid geven.

Plasticvrije alternatieven voor disposables

Bij TakeAware doen we continu ons stinkende best om te blijven innoveren met duurzame producten. Ons doel is duidelijk: we streven ernaar dat plastic tot het verleden behoort, liever vandaag dan morgen! Gelukkig zijn er op het moment al tal van alternatieven in ons assortiment die volledig plasticvrij zijn en niet duurder dan de plastic variant. Een veelvoorkomende gedachte is namelijk dat de milieuvriendelijke opties nog steeds duurder zijn dan de plastic varianten, maar dat is niet meer altijd het geval door de SUP-toeslag.

Nu de regelgeving op het gebied van disposables steeds strenger wordt, zien we bij TakeAware ook een aanzienlijke groei in het aantal klanten. Horecagelegenheden en andere bedrijven weten ons massaal te vinden en maken gebruik van onze duurzamere oplossingen.